Gemeenten en kennisontwikkeling: een logische combinatie?

Home Forums Werkplaats Gemeenten en kennisontwikkeling: een logische combinatie?

Dit onderwerp bevat 0 reacties, heeft 1 stem, en is het laatst gewijzigd door  Arie Opstelten 1 maand, 2 weken geleden.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #1897

    Arie Opstelten
    Bijdrager

    Op 16 oktober 2018 organiseerde de Academische Werkplaats SAMEN een informatiebijeenkomst voor gemeenten. Wethouders en beleidsmedewerkers waren uitgenodigd in het oudste buurthuis van Nederland: De Mussen in Den Haag. Deze 100 jaar oude maar zeer vitale voorziening bereikt rond de 2000! burgers per week en kan naast de beroepskrachten beschikken over ruim 120 vrijwilligers. De kracht van dit soort voorzieningen, midden in, voor en van de wijk, zou wel eens het fundament kunnen zijn van het waarom van de decentralisaties. De kracht van de stad, de wijk, de buurt.
    Wat heeft dat nou met kennisontwikkeling te maken?

    Het onderwerp ‘kennis’ staat niet bij elke gemeente direct op het netvlies. En zo ook de Academische Werkplaatsen, waarvan er inmiddels 13 zijn in Nederland en die naast de landelijke kennisinstituten als Nji, Movisie en universiteiten en hogescholen een vaste plaats veroveren in ‘kennisland’. De bijeenkomst leerde dat er over de Academische Werkplaatsen nog veel uit te leggen valt en ook wat de relevantie voor gemeenten kan zijn.

    De 13 Academische Werkplaatsen in Nederland verschillen in organisatiestructuur, financiering en aanpak. In onze regio (Zuidwest Zuid-Holland) heet de Academische Werkplaats ‘SAMEN’ en staat voor wat de naam zegt. SAMEN is geen instituut of stichting, maar een netwerk van partijen die gezamenlijk hebben besloten SAMEN te zijn, gezamenlijk kennis te ontwikkelen en te delen en gezamenlijk de kosten voor het instandhouden van het netwerk te financieren.
    Het netwerk SAMEN bestaat uit hogescholen, universiteit, TNO als kennisinstituut, zorg-/ jeugdhulpaanbieders EN gemeenten. Gemeenten? Jazeker. Nog niet veel, maar toch…
    In een Academische werkplaats komen de uitvoeringspraktijken en onderzoek samen en genereren daarbij nieuwe kennis voor de uitvoeringspraktijk en desgewenst! voor beleid. Gemeenten hebben bij de Academische Werkplaats sowieso dus wat te halen.
    Maar de gemeente is zelf soms ook uitvoeringspraktijk (bijvoorbeeld wijkteams) en gemeenten beschikken over kennis. Kennis van wat er in de wijk gebeurt, wie er wonen, wat daar goed gaat en wat er beter kan. En kennis over beleid en beleidskeuzes. En gemeenten hebben allerhande data. Gemeenten hebben dus ook veel te brengen in de Academische Werkplaats. Halen en brengen dus en daarmee onmisbaar bij het praktijkgericht onderzoek waar het in de Academische Werkplaatsen voornamelijk om gaat.

    In De Mussen leren ze dag in dag uit wat er in de onmiddellijke omgeving omgaat. Die kennis verbinden aan uitvoeringspraktijk, onderzoek en beleid maakt dat deze wordt verrijkt en dat is waar het in het netwerk Academische Werkplaats om gaat. Met gemeenten dus als onmisbare schakel.
    Het is een mooie volgende stap in het gedecentraliseerde stelsel: samenwerkende gemeenten die mee vragen en mee doen met kennis ontwikkelen.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.